۱۳۹۰ دی ۲۰, سه‌شنبه

تنگه هرمز بهانه بود، امریکا و ایران درترکیه در حال مذاکره و روبوسی و شیرینی خوران هستند...ما مردم سر کاریم
















گروه سیاسی: نهالي كه وزير خارجه تركيه در تهران كاشت در آنكارا به ثمر نشست. هرچند ثمره اين نهال را تنها ترك‌ها ديده‌اند و حداقل ايراني‌ها از وجود آن بي‌خبرند. احمد داووداوغلو، وزير خارجه تركيه هفته گذشته در قامت ميانجي در روابط ايران و غرب به تهران آمد تا از يك سو باب تازه‌اي از مذاكرات سياسي هسته‌اي ايران با گروه 1+5 را باز كند و از سوي ديگر آتش تنش تازه بروز پيدا كرده ميان تهران– واشنگتن را فرو نشاند؛ آتشي كه با پايه اختلاف دو كشور بر سر تنگه هرمز شعله‌ور شد، آنجا كه ايران اعلام كرد در صورت تحريم و تهديد اين تنگه را مي‌بندد و آمريكا مدعي شد اجازه اين كار را نمي‌دهد. چالش پيش آمده حول محور امكان يا توان مسدود كردن تنگه هرمز جدال لفظي را بين مقامات سياسي و نظامي دو كشور به وجود آورد تا آنجا كه وزير خارجه تركيه را بر آن داشت ميداندار اين تنش شود و مانع از ادامه‌دار شدن آن شود. او پيش از آنكه به تهران سفر كند، در جمع خبرنگاران ترك گفته بود «براي كاهش تنش‌ها بين ايران و آمريكا ابتدا با ايران ديدار كرده و سپس با مقامات آمريكايي گفت‌وگو خواهم كرد كه همه اين ديدارها مكمل يكديگر هستند.» وعده‌اي كه او داده بود براساس آنچه رسانه‌هاي ترك خبر داده‌اند. عملي شده است. چراكه او با مقامات ايراني ديدار كرد، فقط مانده بود گفت‌وگو با مقامات آمريكايي كه آن هم به گفته روزنامه «زمان» تركيه به جريان افتاده است. به گزارش «ديپلماسي ايراني» به نقل از «زمان»، وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد، روند مشاوره‌ها با تركيه بر سر پيام تهران در جريان سفري كه اخيرا احمد داووداوغلو به تهران داشته را آغاز كرده است. ويكتوريا نولاند، ‌سخنگوي وزارت خارجه آمریکا گزارش داد واشنگتن در مورد نتايج سفر وزير امور خارجه تركيه به ايران و پيام تهران، با آنكارا در تماس است. وي در ادامه خاطرنشان كرد كه سفير آمريكا در تركيه روز جمعه گذشته با داووداوغلو ملاقات كرده و يكي از موارد مطرح در اين نشست مساله سفر اخير وزير امور خارجه تركيه به ايران بوده است. سفر داووداوغلو به تهران در شرايطي انجام شد كه تنش‌هاي تهران با غرب بر سر تهديد مقامات جمهوري اسلامي براي بستن تنگه هرمز و همچنين اعمال تحريم‌هاي مضاعف عليه ايران به اوج خود رسيده است. همچنين اوباما اخيرا قانون تحريم بانك مركزي ايران را امضا كرده و به اين ترتيب هرگونه مبادله با اين بانك كه بيشترين حجم تبادل دلارهاي نفتي ايران را بر عهده دارد، براي كشور‌هاي خارجي ممنوع مي‌شود. به بيان بهتر در صورتي كه بانك‌ها و موسسه‌هاي مالي خارجي با بانك مركزي ايران ارتباط برقرار كنند منافع خود را در آمريكا از دست خواهند داد و اين در شرايطي است تركيه به عنوان متحد نزديك آمريكا 30درصد از منابع نفتي خود را از ايران وارد مي‌كند.
برخي از كارشناسان اعلام كرده‌اند ديپلمات‌هاي تركيه اخيرا تلاش خود را براي لابي با آمريكا آغاز كرده‌اند تا در قانون تحريم‌هاي ايران شامل برخي معافيت‌ها شوند.
نولاند با اشاره به روابط نزديك آنكارا و واشنگتن در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت كه آنكارا و واشنگتن يك هدف را دنبال مي‌كنند و آن بازگرداندن تهران پاي ميز مذاكره است. وي يادآور شد كه شايد همواره تاكتيك‌هاي آمريكا و تركيه مشابه نباشد اما استراتژي يكي است و به همين دليل برآورد سفر اخير وزير امور خارجه تركيه به ايران و آينده‌اي كه وي در مورد نحوه برخورد با جمهوري اسلامي تصوير مي‌كند، اهميت دارد. با اين وجود سخنگوي كاخ سفيد در واكنش به اين اظهارات ايران كه تركيه را دروازه‌اي براي دور بعدي مذاكرات هسته‌اي توصيف كرده بود، تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي هنوز به طور رسمي به ما اعلام نكرده كه براي مذاكره آماده است.
به گفته نولاند، آمريكا به ايران اعلام كرده است كه براي دور بعدي مذاكرات تنها در شرايطي آماده است كه عزم تهران جدي باشد و پيش شرط تعيين نكند. اين در حالي است كه گزارش‌ها حاكي از آن است در هفته گذشته سعيد جليلي، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي ايران در نامه‌اي خطاب به كاترين اشتون، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، از آمادگي تهران براي از سرگيري مذاكرات هسته‌اي خبر داده است. با اين حال برخي از كارشناسان اعلام كرده‌اند اتحاديه اروپا در مورد تمايل تهران براي مذاكرات كارساز ترديد دارد و اين امر مي‌تواند بخشي از استراتژي ايران براي بازي با زمان باشد. اين در حالي است كه وزير امور خارجه تركيه از توافق ايران و گروه 1+5 براي از سرگيري مذاكرات در تركيه خبر داد و در عين حال متذكر شد كه تحريم‌هاي غرب عليه تهران، آنكارا را به اجراي آنها مقيد و ملزم نمي‌كند. احمد داووداوغلو ديروز در گفت‌وگو با روزنامه ژاپني «نيهون كيزاي شيمبون»‌، گفت: ايران و گروه 1+5 مذاكره درباره برنامه هسته‌اي ايران را در تركيه از سر خواهند گرفت.
وي با اشاره به ديدار اخير خود از ايران و همچنين گفت‌وگويش با كاترين اشتون، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اظهار داشت: دو طرف توافق كرده‌اند در تركيه نشست برگزار كنند كه اميدوارم اين مذاكرات هر چه زودتر آغاز شود.


هیچ نظری موجود نیست: