۱۳۹۱ خرداد ۱۴, یکشنبه

پيانيست معروف ترکيه فاضل سای بخاطر نقل ابیاتی از اشعار عمر خيام شاعر ايرانی در توییتر به اتهام نقض ارزش‌های دينی در ترکيه محاکمه می‌شود!



فاضل سای، پيانيست مشهور ترک با اعلام آته‌ايست بودن خود و با به‌ چالش کشيدن اسلام‌گرايان و مخالفت با حکومت، به اتهام "نقض ارزش‌های دينی" در ترکيه محاکمه می‌شود.

مِلتِم آکيول، وکيل مدافع فاضل سای امروز جمعه ۱۲ خردادماه (يکم ژوئن) به خبرگزاری فرانسه گفت هفته گذشته دادستانی کيفرخواستی منتشر کرد که بر پايه آن موکلش می‌بايست ۲۶ مهرماه (۱۷ اکتبر) در دادگاه حاضر شود.
آکيول با بيان اين‌که فاضل سای اين اتهامات را رد می‌کند، گفت: "خطر يک سال و نيم زندان موکل مرا تهديد می‌کند... او در دادگاه حاضر خواهد شد."
فاضل سای ۴۲ ساله، فرزند يکی از روشنفکران ترکيه، نه تنها به‌خاطر قطعات پيانويی که خود آن‌ها را ساخته مشهور است بلکه اجراهای وی از قطعات کلاسيک نيز از شهرت جهانی برخوردارند.
مِلتِم آکيول افزود محاکمه فاضل سای بر اساس ماده ۲۱۶ قانون مجازات در ترکيه که به نقض ارزش‌های دينی مربوط می‌شود صورت می‌گيرد.
فاضل سای که آته‌ايست بودن خود را پيش از اين اعلام کرده بود با نقل بيتی از اشعار عمر خيام، شاعر ايرانی، اديان را به سخره گرفت و همين موجب شد تا در شبکه اجتماعی توئيتر با حمله‌های پی‌درپی پيام‌گذاران اسلام‌گرا روبه‌رو شود.
در سال ۲۰۰۷ "مرثيه"‌ (رکويم) فاضل سای، اثری به ياد متين آلتيوک، شاعر ترک که در حمله مسلمانان تندرو در شهر سيواس سوخت و جان باخت، نيز توسط وزارت فرهنگ ترکيه سانسور شد
برخی عليه فاضل سای به دادگاه شکايت بردند که وی با اظهارات خود در شبکه‌های اجتماعی احساسات مردم را جريحه‌دار کرده است.
خبرگزاری فرانسه در همين رابطه قصد داشت با اين هنرمند گفت‌وگو کند اما آژانس هنری وی اطلاع داد که فاضل سای به‌شدت از اين جريانات خشمگين است و حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها نيست.
وی پيش از اين در گفت‌وگو با روزنامه‌ها از عشق خود به کشور و زادگاهش آنکارا سخن گفته بود.
با اين حال اسلام‌گرايان به‌طور منظم در شبکه‌های اجتماعی اينترنت و همچنين در برنامه‌های تلويزيونی او را به توهين به دين متهم کرده‌اند.
سميل طيار، نماينده‌ای از حزب حاکم عدالت و توسعه در اظهارنظری در اين‌باره مادر فاضل سای را "روسپی" خطاب کرد.
با اين‌که ترکيه از پيشينه‌ای سکولار برخوردار است اما از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه تنش‌های مذهبی در اين کشور بارها تکرار شده است.
اين نخستين تنش ميان حکومت ترکيه و اين پيانيست سکولار نيست. در سال ۲۰۰۷ "مرثيه"‌ (رکويم) او، اثری به ياد متين آلتيوک، شاعر ترک، توسط وزارت فرهنگ ترکيه سانسور شد.
متين آلتيوک در حمله مسلمانان تندرو در شهر سيواس در روز ۱۱ تیرماه ۱۳۷۲ (دوم ژوئيه ۱۹۹۳) به همراه ۳۶ روشنفکر سکولار ديگر سوخت و جان باخت.
دلیل این کشتار حضور عزیز نسین، نويسنده مطرح ترکيه و مترجم بخشی از کتاب "آیات شیطانی" اثر سلمان رشدی، در این جشن بود. آن‌ها پس از شعارهای تند با وجود حفاظت پلیس و نیروهای امنیتی هتل محل اقامت اين روشنفکران را به آتش کشیدند. عزیز نسین در اين آتش‌سوزی موفق به فرار شد.
دادگاه ترکیه ۳۱ نفر را در این رابطه به اعدام محکوم کرد اما این حکم هیچگاه به اجرا درنیامد.
فاضل سای که در گفت‌وگو با روزنامه‌ها نگرانی خود را از "فشارهای اسلام‌گرايان" ابراز کرده بود، نامه‌هایی دريافت نمود که وی را به مرگ تهديد می‌کردند.
اين هنرمند با اعتراض به روند دادرسی خود اعلام کرد: "من شايد تنها کسی در جهان هستم که به دليل اعلام آته‌ايست بودنم پرونده‌ای برايم تشکيل می‌شود." سای افزود چاره‌ای جز انتخاب تبعيد در ژاپن ندارد.
فاضل سای که بارها در توکيو، برلين، پاريس، لندن و زالتسبورگ سالن‌های کنسرت را از علاقه‌مندان به موسيقی پر کرده است، گفت: "اگر به زندان محکوم شوم فعاليت هنری‌ام به پايان می‌رسد."


http://www.radiozamaneh.com/news/world/2012/06/01/15120



ناظم حکمت شعرلری فاضل سای موسیقی سیله



















هیچ نظری موجود نیست: