۱۳۹۱ خرداد ۵, جمعه

مقاله نیویورک تایمز درباره شاهین نجفی




خواننده رپ به خاطر خواندن یک ترانه با تهدیدهای به مرگ از طرف ایران روبروشد

تهران - با ابیاتی که در مورد موضوعات فوق العاده حساس است و جلد آلبوم که گنبد مسجد را به شکل سینه یک زن
نشان می دهد، شاهین نجفی، رپری بین المللی است که موجب یک واکنش شدید شده.

اما آخرین آهنگ آقای نجفی، "نقی" به نام یکی از امامان شیعه، بلوای خاصی به راه  انداخته .
 مخالفان آقای نجفی از یک فتوا که اخیرا توسط یک آخوند مجتهد، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی صادر شده استفاده می کنند که در این فتوا  به همه کسانی که به امام دهم شیعیان، علی هادی النقی، که به امام نقی نیز شناخته می شود، توهین کنند، برچسب  مرتد زده می شود.
سپس یک وب سایت اسلامی صد هزار دلار جایزه  برای  کسی تعیین کرد که  آقای نجفی را بکشد، نجفی  که در ایران متولد شده و اشعارهای رپ را به زبان فارسی می گوید ولی در آلمان زندگی می کند.
   آقای نجفی درترانه اش از نقی امام درخواست می کند که به جای امام دوازدهم برگردد(ظهور کند)، امام دوازدم شیعیان مانند مسیح موعود است (که ظهور او وعده داده شده)

شعر رپ او در مورد این است که ایرانیان آماده اند خود را با کمک امام نقی قربانی کنند برای حل مشکلاتی مانند "شعارهای   دروغین و سطحی" و "جانماز ساخت چین". این ترانه پراز لحن بی پروای مردم عادی است.

شیعه Online.ir، یک وب سایت ایرانی، گفته که آقای نجفی بیش از حد به امامی که توسط مسلمانان شیعه مورد احترام است, توهین کرده. مدیر سایت، فواد عبادی، گفت: که جایزه صدهزار دلار توسط کسی از یک کشور عربی در خلیج فارس ارائه شده و او گفت : "ما نمی خواهیم که هویت او را فاش کنیم، به منظور حفاظت از او"

آقای نجفی، سی و یک ساله، گفت او قصد نداشته که به انتقاد از اسلام بپردازد.
 به گزارش رویترز، او به دویچه وله خبرگزاری آلمان گفته: "من فکر می کردم برخی پیامد ها را داشته باشد "
 "اما من فکر نمی کردم این ترانه رژیم را ابه این شدت ناراحت کند. در حال حاضر آنها دارند از موقعیت بوجود آمده سوء استفاده می کنند و جوری نشان می دهند که مثل من اینکه من در تلاش بودم به انتقاد از دین بپردازم یا و به مؤمنان توهین کنم. "

در فیس بوک، میلیون ها نفر از جوانان ایرانی به این بحث داغ می پردازند که هرگز در تلویزیون دولتی  مورد بحث قرار نخواهد گرفت، چند صفحه از به حمله به آقای نجفی یا  دفاع از او تشکیل شده است.

یک صفحه که نزدیک به هزار نفر عضو دارد، یک عکس از رپر با متن، "ما تو را می کشیم، تو حیوان." و حامیان آقای نجفی درخواست بسته شدن صفحه را دارند ونظرشان این است که: ترانه او مثالی از آزادی بیان است.

برچسب مرتد بودن می تواند مجازات مرگ را تحت قوانین اسلامی در ایران داشته باشد.
 با این حال، این فتوا متفاوت است از حکم اعدام مذهبی در سال ١٩٨٩ توسط آیت الله روح الله خمینی علیه سلمان رشدی نویسنده بریتانیایی به خاطر کتاب او به نام  "آیات شیطانی"صادر شد، به دلیل اینکه این فتوا توسط یک رهبر مذهبی که هیچ نقش سیاسی ندارد صادر شده.

 سعدالله زارعی مقاله نویس روزنامه تندرو دولتی کیهان  گفت:
"همانطور که پاستور تری جونز کشیش اهل فلوریدا ، که در ماه گذشته قرآن را سوزاند، نشان دهنده یا نماینده دولت ایالات متحده نیست، این فتوا هم نماینده و و نشانگر دولت ایران نیست" "این کار توسط یک گروه مذهبی در جامعه ما انجام شده."

کمک خبرنگار رامتین راستین
http://www.nytimes.com/2012/05/15/world/middleeast/shanin-najafi-iranian-born-rapper-faces-death-threats-over-song.html?_r=4&smid=fb-share


ترجمه شکوه بختیاری






هیچ نظری موجود نیست: